[df-form]

هدایت و مشاوره تحصیلی

بدیهی است که همواره یکی از مهم ترین نشانه های خروجی سیستم آموزشی در مدارس و دانشگاه ها عملکرد تحصیلی موفق و به عبارتی دیگر پیشــرفت تحصیلی یادگیرندگان است. بدون تردید تحصیل به عنوان یکی از برجسته ترین عوامل در رشد فردی و اجتماعی، در دسترسی به یک شغل ایدهآل نقش حیاتی دارد. در حقیقت، همه انسانها برای رسیدن به اهداف زندگی شخصی و کاری خود بایستی از ابتدای دوران کودکی در پی کسب دانش و علم باشند، حال این علوم دانش نظری همچون علوم انسانی، علوم طبیعی و تجربی، ریاضیات و علوم پایه، علوم کاربردی، و علوم مهندسی باشد؛ یا علوم فنی و حرفههای مختلف کاربردی؛ یا علوم هنری. در هرصورت، کسب هر نوعی از دانش و علم مستلزم قرارگرفتن در سیستم آموزشی مدرسه است.
مشکلاتی که اغلب دانشآموزان حداقل با یکی از آنها دست به گریبانند:
مشکلات تحصیلی در مدارس
افت تحصیلی از پایهای به پایه دیگر
افت تحصیلی از مقطع ابتدایی به مقطع متوسطه اول
افت تحصیلی از مقطع متوسطه اول به مقطع متوسطه دوم
افت تحصیلی به دلایل درگیریهای عاطفی
انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم
بیانگیزگی تحصیلی
راهبردهای یادگیری و مطالعه
مدیریت زمان و برنامه ریزی تحصیلی
مهارت های آمادگی برای امتحان و امتحان دادن
اضطراب کنکور
مشکلات تحصیلی در دانشگاهها
افت تحصیلی و به تبع آن مشروط شدن دانشجویان همواره یکی از چالش های عمده مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در کشور است که می تواند موجب اتلاف هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آموزشی شود. نتایج گزارش عملکرد مراکز مشــاوره دانشجویی نشان می دهد بیش از 30 درصد دانشجویان برای مسایل و مشکلات تحصیلی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند. دانشجویان به واسطه موفقیت در تحصیل به اهداف خود دست می یابند و شرایط لازم برای زندگی اجتماعی موفق را کسب مینمایند. بر عکس عدم موفقیت در تحصیل، زمینه ساز مشکلات فردی، اجتماعی و انحراف از دستیابی به اهداف سیستم آموزشی است و همه ساله به میزان زیادی، امکانات، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف خواهد کرد (حسنآبادی، حمیدرضا؛ احمدیاننسب، مریم؛ 1398) .
رایج ترین مشکلات تحصیلی که سبب مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشجویی شده است در ادامه آمده است:
انتخاب رشته و تصمیم گیری تحصیلی؛
راهبردهای یادگیری و مطالعه
مدیریت زمان و برنامه ریزی تحصیلی؛
مشــکلات ذهنی و عاطفی مربوط به تحصیل؛
مشکلات مربوط به محیط و جو تحصیلی؛
‌استرس تحصیلی
تابآوری تحصیلی
بیانگیزگی تحصیلی
هدفگزینی تحصیلی
اهمالکاری تحصیلی
مهارت های آمادگی برای امتحان و امتحان دادن
اضطراب امتحان

در همین راستا یکی از مهم ترین وظایف روان شناسان و مشاوران تحصیلی کمک به افزایش سطح موفقیت دانشآموزان و دانشجویان و کاهش مشکلات تحصیلی اســت تا آنان بتوانند ضمن دســتیابی به اهداف آموزش عالی، مهارت های لازم برای زندگی اجتماعی را نیز کسب نمایند.
بنابراین در هر مقطع تحصیلی که هستید میتوانید با مراجعه به یک مشاور تحصیلی علاوه بر برطرف نمودن مشکلات مرتبط با تحصیل، برای رسیدن به شغل متناسب و موردعلاقه خود برنامه ریزی کرده و از درسخواندن لذت ببرید.

گردآورنده:
مطهره السادات قریشی
مشاور تحصیلی و شغلی

مطالب مرتبط ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا