[df-form]

بررسی اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج در رضایت و غنی سازی روابط زوجین

بررسی اثربخشی مشاوره پیش از ازدواج در رضایت و غنی سازی روابط زوجین

بی تردید از ازدواج بعنوان یکی از تصمیمات مهم در زندگی افراد یاد می شود و داشتن زندگی با دوام و ایمن که دارای کیفیت لازم باشد در گرو برخورد سنجیده ی افراد با این انتخاب سرنوشت ساز می باشد. قطعا یکی از مهم ترین عوامل مؤثروزمينه سازازدواج رضايت بخش ، شيوه ی مناسب انتخاب همسر و کسب مهارتهای لازم در این زمینه است.
آمارها نشان می دهد آموزش پيش از ازدواجى كه مبتني برمهارتها باشد مي تواند حدود 30 %احتمال طلاق را كاهش دهد وباعث استحكام رابطه گردد و زوجینی که این آموزشها را دریافت نمودند در زندگی مشترکشان به سبب رضایتمندی زناشویی دارای اعتماد بنفس بالا بوده و سازگاریهای اجتماعی خوبی دارند.
بسيارى از افراد برخلاف تصورشان آمادگی لازم را برای ازدواج نداشته و به دلایلی چون فقدان تفاهم ، انتظارات غیرواقع بینانه و شناخت ناکافی از یکدیگر دچار چالشهای جدی شده و در نهایت شاهد رشد بالای آمار طلاق خواهیم بود.
به همین جهت متخصصان برای پیشگیری از این بحران که گاها پیامدهای جبران ناپذیری دارد و نیز جهت تامین سلامت روان زوجین و خانواده ها مراجعه به مشاوران را برای افرادی که در آستانه ازدواج می باشند، توصیه می نمایند.
در مشاوره ی پیش از ازدواج زوجین با شرکت در جلسات مشاوره به صورت انفرادی و زوجی به شناخت خصوصیات بنیادین شخصیت‌های خود وطرف مقابلشان دست می بابند و مشاور آنها را در بررسی سلامت شخصیت ، تفکرات ، سبک زندگی و نکات مشترک و غیر مشترک یاری می رساند تا در نهایت طرفین خودشان دست به انتخاب بزنند و با ارزیابی و سنجش صحیح یکدیگر که بسترش را مشاورین مربوطه فراهم می آورند بر هیجانات ابتدای آشنایی که عمدتا به نوعی ایده آل سازی می رسد، غلبه نمایند. یکی از نکات حاۀز اهمیت توجه به گذر زمان در فرآیند آشنایی می باشد چرا که گذشت زمان زیاد از آشنایی به دلیل اینکه روابط عاطفی شکل گرفته از سودمندی جلسات مشاوره ازدواج می کاهد.
تحقیقات اخیر نشان میدهد رضایت زناشویی زمانی حاصل میشود که وضعیت زندگی مشترک مطابق با انتظارات طرفین باشد و این رضایت زناشویی در حقیقت نگرش مثبت توام با لذت در جنبه های مختلف روابط زناشویی همچون رضایت جنسی ، توافق در مسايل اقتصادی ، تربیت فرزند و امورات مربوط به اداره محیط خانه میباشد که با مشاوره پیش از ازدواج زمینه ی این رضایتمندی فراهم می گردد.
در راستای بررسی تاثیر دریافت مشاوره پیش از ازدواج در موفقیت آمیز بودن و غنی سازی زندگی زناشویی طبق نظر سنجی های صورت گرفته ازافراد این آموزشها با ایجاد نگاهی دقیق تر و صادقانه تر به روابط زوجین نوعی آماده سازی را برایشان فراهم می آورد.
پژوهشهایی از این دست تنها در داخل کشورمان صورت نگرفته است ، در سال 2006 تحقیق گسترده ای در چهار ایالت آمریکا تحت عنوان آموزش پیش از ازدواج ، کیفیت زناشویی و ثبات زناشویی صورت گرفت که در آن نمونه ی وسیعی از زوجینی که دارای وضعیت اقتصادی و اجتماعی متوسط بوده اند را انتخاب کردند و پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم نتایج نشان داد که شرکت کنندگان بطور معناداری سطوح بالاتری از رضایت و تعهد در ازدواج و سطوح پایین تری از تعارض را نسبت به گروهی که این آموزشها را دریافت نکردند ، گزارش نمودند.
البته بررسی رضایت زناشویی فراتر از عواملی ست که پیش تر نام برده شده است.این عوامل ممکن است از زوجی به زوج دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد.
این عوامل که بواسطه ی مشاور مربوطه مورد سنجش قرار خواهند گرفت عبارتند ازعوامل شناختی، باورها ، استانداردهای زندگی،عوامل هیجانی و عاطفی، عوامل فیزیولوژیکی ، الگوهای رفتاری ،علایق اجتماعی ، تاریخچه ی زندگی و ویژگی های فردی، مسايل اقتصادی، مذهب، ساختار قدرت در خانواده ، فرهنگ وآداب و سنت ، خط قرمزها ، انگیزه ازدواج و ملاک همسرگزینی ، استقلال روانی، استقلال مالی و غیره.

خوشبختانه امروزه با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی افراد جامعه آموزشها و مشاورهای پیش از ازدواج که هدف نهایی آن پیشگیری از نابهنجاری‌های فردی و خانوادگی و افزایش رضایتمندی زندگی مشترک میباشد مورد استقبال واقع گردیده است و ارتقا شناخت افراد جوامع به ضرورت این امر می تواند سیر صعودی طلاق و نارضایتی زناشویی را بطور چشمگیری کاهش دهد.

گردآورنده
زهرا بختیاری

مطالب مرتبط ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا